دوره 8، شماره 1 - ( 12-1403 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 27-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مدرس گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، اراک، ایران ، s39611171003@phd.araku.ac.ir
2- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، اراک، ایران
چکیده:   (1845 مشاهده)
توسعه یک مدل و نظریه جدید به همراه عناصر کلانِ تعیین کننده، در مطالعات بینافرهنگی، بیش از یک دهه به عنوان یک شکاف و مشکل بزرگ تلقی می‌شد. مطالعه حاضر با معرفی مدل نیازهای ارتباطی بینافرهنگی (ICN) و نظریه نیازهای سه‌گانه (TNT) این شکاف را رفع کرد. به این صورت که محققان، 100 داوطلب را برای شرکت در این مطالعه وجمع‌آوری داده‌های مورد نیاز، انتخاب کردند. 20 نفر از 100 داوطلب نیز با تمایل خود، در جلسات گفتگو، شرکت کردند. محققان این پژوهش، از طراحی روش‌های ترکیبی و روش‌های پیچیده کمی و کیفی مانند تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، به همراه تحلیل محتوای استقرایی برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، به منظور توسعه مدل و نظریه استفاده کردند. نتایج بیانگر آن است که مدل ICN و نظریه نیازهای سه‌گانه (TNT)، زبان، احساسات و فرهنگ را به عنوان جدیدترین عناصر کلان تعاملات بینافرهنگی معرفی می‌کند. همچنین، نتایج نشان داد که عوامل زمینه‌ای و فردی بر اولویت و انتخاب این سه نیاز: زبان، احساسات و فرهنگ تأثیر می‌گذارند. این مطالعه برای مدرسان زبان، روانشناسان بینافرهنگی و فرهنگ‌پژوهان و سیاستمداران از اهمیت بالایی برخوردار است، به این خاطر که، به آنها کمک می‌کند تا کیفیت و اثربخشی جلسات آموزشی، درمانی و سیاسی خود را به این ترتیب بهبود بخشند.
متن کامل [PDF 885 kb]   (788 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: 1403/7/23 | پذیرش: 1403/9/12 | انتشار: 1403/12/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.