دوره 8، شماره 4 - ( 9-1404 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 59-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tajik A, Karkhaneh A. (2025). Exploring the Role of AI-Driven Dynamic Writing Platforms in Improving EFL Learners' Writing Skills and Fostering Their Motivation: An Integrative Study [In English]. JSAL. 8(4), 49-59.
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-196-fa.html
تاجیک علی اکبر، کارخانه عاطفه.(1404). بررسی تلفیقی نقش پلتفرم‌های نوشتاری پویا مبتنی بر هوش مصنوعی در بهبود مهارت نوشتاری زبان‌آموزان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی و تقویت انگیزش آن‌ها [به زبان انگلیسی] زبان کاوی کاربردی 8 (4) :59-49

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-196-fa.html


1- دکتری زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پیشوا، ورامین، ایران ، Tajik.esl.teacher20124@gmail.com
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
چکیده:   (29 مشاهده)

پلتفرم‌های نگارش پویا مبتنی بر هوش مصنوعی، به‌ویژه QuillBot، فرصت‌های تحول‌آفرینی را برای غنی‌سازی یادگیری زبان انگلیسی و مشارکت فعال دانشجویان در تکالیف نگارش معتبر فراهم می‌آورند. با این حال، نقش هوش مصنوعی در ارتقای مهارت نگارش و انگیزه زبان‌آموزان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی به‌طور نظام‌مند بررسی نشده است. با پرداختن به این شکاف پژوهشی، مطالعه حاضر بررسی می‌کند که QuillBot چگونه بر انسجام، کاربرد واژگان، دقت دستوری، دستیابی به هدف تکلیف، و توسعه انگیزشی زبان‌آموزان تأثیر می‌گذارد. این پژوهش با به‌کارگیری طرح تلفیقی ترتیبی تبیینی، داده‌های کمّی و کیفی را از 65 دانشجوی سطح متوسط انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا طی نیمسال پاییز 1402 گردآوری کرد. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به دو گروه تخصیص یافتند: گروه آزمایش که تکالیف نگارش با کمک QuillBot را ادغام کرد، و گروه کنترل که آموزش سنتی دریافت نمود. داده‌های کمّی از آزمون‌های نگارش مبتنی بر آیلتس و مقیاس‌های اعتبارسنجی‌شده انگیزه استخراج شد، در حالی که بینش‌های کیفی از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته که تجربیات زبان‌آموزان از خودمختاری، مشارکت و اعتماد به نفس را بررسی کردند، به‌دست آمد. تحلیل آماری اندازه اثر متوسط تا بزرگ (d کوهن = 0.76) را برای عملکرد تقویت‌شده توسط QuillBot نشان داد، با پیشرفت‌های قابل‌توجه در پیچیدگی واژگانی و دقت نحوی. تحلیل مضمونی سه الگوی تکرارشونده را شناسایی کرد: خودتنظیمی بالاتر، کاهش اضطراب نسبت به نگارش، و بیان خلاقانه بیشتر. در مجموع، این یافته‌ها تأیید می‌کنند که ابزارهای کمکی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند پیشرفت قابل‌اندازه‌گیری در مهارت نگارش ایجاد کنند و در عین حال انگیزه پایدار را در میان زبان‌آموزان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی تقویت نمایند. این یافته‌ها همچنین مفاهیمی را برای طراحی برنامه درسی و آموزش معلمان برجسته می‌سازند و بر نیاز به برنامه‌های توسعه حرفه‌ای که مربیان را برای ادغام مؤثر ابزارهای هوش مصنوعی در کلاس‌های نگارش انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی آماده می‌کنند، تأکید دارند.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: 1404/4/24 | پذیرش: 1404/9/10 | انتشار: 1404/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.