دوره 6، شماره 4 - ( زبان کاوی کاربردی (JSAL) 1402 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 26-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaemi H, Sadoughvanini S. (2023). How Dynamic Assessment and the Online Intelligent Essay Assessor affect IELTS Writing [In English]. JSAL. 6(4), 1-26. doi:10.61186/jsal.6.4.1
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-101-fa.html
قائمی حامد، صدوق ونینی سید حامد. اثربخشی نحوه ارزیابی پویا (DA) و ارزیاب مقاله هوشمند (IEA) بر نگارش آیلتس [به زبان انگلیسی] زبان کاوی کاربردی 1402; 6 (4) :26-1 10.61186/jsal.6.4.1

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-101-fa.html


1- موسسه آموزش عالی بهار، مشهد، ایران ، Ghaemiacademy@gmail.com
2- موسسه آموزش عالی بهار، مشهد، ایران
چکیده:   (1545 مشاهده)
اصطلاح ارزیابی پویا (DA) به ارزیابی ادراک، یادگیری، تفکر و حل مسئله کودک توسط یک فرآیند تدریس فعال اشاره دارد. ارزیابی پویا (DA) نوعی ارزیابی تعاملی است که در آموزش استفاده می شود. ارزیابی پویا (DA) محصول پژوهشی است که توسط روانشناس رشد لو ویگوتسکی انجام شده است. اصطلاح ارزشیابی پویا به ارزیابی ادراک، یادگیری، تفکر و حل مسئله کودک توسط یک فرآیند تدریس فعال اشاره دارد. هدف این فرآیند اصلاح عملکرد شناختی فرد و مشاهده تغییرات بعدی در الگوهای یادگیری و حل مسئله در موقعیت آزمون است. اهداف ارزیابی پویا (DA) عبارتند از: (الف) ارزیابی ظرفیت کودک برای درک اصل اساسی یک مشکل اولیه و حل آن، (ب) ارزیابی ماهیت و میزان سرمایه گذاری (آموزش) مورد نیاز برای آموزش به کودک. یک قاعده یا اصل معین، و (ج) کارکردهای شناختی ناقص خاص و عوامل غیرعقلانی را که مسئول شکست در عملکرد هستند و میزان تغییرپذیری آنها در نتیجه آموزش را مشخص کند. ارزیابی پویا (DA) معمولاً برای کودکانی ارائه می‌شود که دارای برخی ناتوانی‌های یادگیری، نمرات پایین در آزمون‌های استاندارد شده، یا برخی اختلالات عاطفی یا شخصیتی هستند. این مطالعه بر اساس سه مرحله و با الهام از نقش آشکار ارزیابی پویا (DA) در تغییر ارزشیابی سنتی به نفع دانش آموزان انجام شد. هدف آن بررسی تاثیر ارزیابی پویا (DA)  بر عملکرد نگارش آیلتس متقاضیان بود. برای این منظور، 28 داوطلب آیلتس برای انجام مراحل سه مولفه تجربه یادگیری واسطه‌ای به نام‌های هدفمندی، متقابل و تعالی انتخاب شدند. نتایج آزمون T نشان داد که داوطلبان آیلتس که در ارزیابی پویا (DA) شرکت کردند، نسبت به کسانی که در ارزیابی‌های غیرپویا شرکت کردند، پیشرفت بیشتری داشتند. در نیمه دوم مطالعه از روش امتیازدهی آنلاین ارزیاب مقاله هوشمند (IEA) استفاده شد. به دانش‌آموزان 40 دقیقه فرصت داده شد تا یک تکلیف نوشتاری را که در کارنامه‌های الکترونیکی آژانس بین‌المللی انرژی دیده می‌شد، انجام دهند. بازخورد آنلاین می تواند با شناسایی و تصحیح ایرادات گرامری به بهبود نمرات نگارش آیلتس کمک کند، اما تأثیر کمی بر طول یا سازماندهی یک نوشته دارد. یک مصاحبه ساختاریافته برای برانگیختن افکار و احساسات شرکت کنندگان در مورد ارزیابی پویا (DA) و ارزیابی آنلاین به عنوان بخشی از مولفه سوم مطالعه استفاده شد. نگرش دانش آموزان نسبت به ارزیابی پویا (DA) بسیار مثبت بود، با توافق تقریباً اتفاق آرا مبنی بر اینکه ارزیابی آنلاین نسبت به روش قبلی برتری دارد و زمان کارآمدتر است.
متن کامل [PDF 373 kb]   (652 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: 1401/1/2 | پذیرش: 1401/10/3 | انتشار: 1402/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.