1- دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده هنر، دانشگاه ملک سعود، ریاض، عربستان سعودی
2- پروفسور، گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده هنر، دانشگاه ملک سعود، ریاض، عربستان سعودی ، hesham.alyousef@gmail.com
چکیده: (997 مشاهده)
این مقاله اثربخشی تعامل را به عنوان زیرمجموعه چارچوب ارزیابی مارتین و وایت (2005) در دوره مطالعاتی ارزیابیهای خواندن انگلیسی IGCSE نشان میدهد. این مطالعه بر نحوه تعامل نویسندگان آزمون IGCSE با خوانندگان خود و نحوه شکل گیری و گفتگو با بهره گیری از زبان ارزشیابی متمرکز می باشد. این مطالعه از یک طرح تحقیقی ترکیبی برای بررسی منابع تعامل در چهار آزمون خواندن IGCSE EFL/ESL استفاده کرده است. تجزیه و تحلیل چهار آزمون IGCSE EFL و ESL با استفاده از سامانه Engagement نشان داد که ترجیحات زبانی متفاوتی در بین آزموندهندگان EFL و ESL وجود دارد. در حالی که هر دو آزمون دارای تعداد بیشتری از منابع هتروگلاس و «قراردادی» بودند، نحوه توزیع این عناصر در پرتو هدف و نوع ارزیابی هر امتحان تفاوت ایجاد میکرد، یعنی ویژگی تعامل در متون EFL برای ارائه چالشبرانگیزتر استفاده گشت. این درحالی است که کیفیت متون ESL واضح تر در نظر گرفته شدند. درک کامل ویژگیهای زیربنایی مشارکت میتواند به فراگیران کمک کند تا موقعیتهای خلاقانه را تشخیص دهند، و تأثیر انتخابهای زبانی را ارزیابی کنند، هدف نوشتن را شناسایی کنند، و همچنین ایدئولوژیها و اثربخشی اصولی را درک کنند. مقایسه بین متون ESL و EFL نشان میدهد که توجه بیشتر به حضور نویسنده و چالشهای مذاکره صوتی از طریق مطالعه منابع تعامل، میتواند به آمادگی مشارکتکنندگان در آزمون EFL و ESL IGCSE برای عملکرد مؤثرتر کمک کند و همچنین درک متن آنها را افزایش داده و سبب تقویت مهارت های خواندن انتقادی گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش زبان دریافت: 1402/9/14 | پذیرش: 1402/12/25 | انتشار: 1402/12/25