دوره 7، شماره 3 - ( زبان کاوی کاربردی (JSAL) 1403 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 153-125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alsuwayna H S, Alyousef H. (2024). Theme structure and thematic progression patterns in Anthropology research article introductions Written in English by Saudi and Anglophone academic writers [In English]. JSAL. 7(3), 125-153.
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-150-fa.html
صالح السوینا حیات، الیوسف هشام. ساختار موضوع و الگوهای پیشرفت موضوعی در مقدمه مقاله پژوهشی مردم شناسیِ نگارش یافته به زبان انگلیسی توسط زبان آموزان دانشگاهی سعودی و انگلیسی زبان [به انگلیسی] زبان کاوی کاربردی 1403; 7 (3) :153-125

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-150-fa.html


1- کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشکده هنر، دانشگاه قاسم، ریاض، عربستان سعودی
2- استاد تمام، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده هنر، دانشگاه ملک سعود، ریاض، عربستان سعودی ، hesham.alyousef@gmail.com
چکیده:   (289 مشاهده)
مقدمه مقالات پژوهشی زمینه مطالعه را مشخص کرده و ضرورت منطق و اهداف آن را ارائه می کند. از این رو، مقدمه مقالات پژوهشی به عنوان راهنمای مهمی قلمداد می شود و خوانندگان را قادر می‌سازد تا ظرفیت مقاله پژوهشی را به طور کامل، پی ببرند. این اهمیت نیاز به پرورش بینش در مورد شیوه های ایده آل نگارش علمی را برمی انگیزد.  این مقاله از یک رویکرد مقایسه‌ای برای بررسی انتخاب‌های موضوعی و الگوهای پیشرفت موضوعی در مقدمه‌های مقالات پژوهشی مردم‌شناسی نگارش یافته به زبان انگلیسی توسط نویسندگان انگلیسی سعودی و زبان آموزان دانشگاهی، استفاده می کند. جستار حاضر، با استفاده از رویکرد زبان‌شناختی کاربردی هالیدی و مدل پیشرفت موضوعی دنس، 14 مقدمه مقاله پژوهشی نگارش یافته توسط نویسندگان انگلیسی سعودی و زبان آموزان دانشگاهی را مورد بررسی قرار می دهد. یافته‌ها نشان داد که هر دو گروه شباهت‌های کمی و کیفی در انتخاب موضوع، از خود نشان می‌دهند. با این وجود، تفاوت های قابل توجهی در استفاده از پیشرفت موضوعی بین دو گروه مشاهده می گردد. علی‌رغم این تفاوتها، هر دو گروه از الگوهای پیشرفت موضوعی و چارچوب‌های متنی برای کارکردهای بلاغی مشابه استفاده کردند. این یافته ها اهمیت درنظر داشتنِ آموزش زبان انگلیسی را، برجسته می کند. مربیان با پرداختن به حوزه‌های خاص متفاوت، می توانند به نویسندگان انگلیسی سعودی کمک کنند تا مهارت نوشتاری دانشگاهی خود را بهبود بخشند و یکسانی آنها با جامعه علمی را تسهیل کنند.
متن کامل [PDF 1165 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: 1403/2/6 | پذیرش: 1403/5/2 | انتشار: 1403/6/24

فهرست منابع
1. Al Bakaa, A. J. (2014). Investigating individual voice in thematic development in academic assignments written by Iraqi and Australian postgraduate students. International Journal of English Language Education, 3(1), 66-84. DOI:10.5296/ijele.v3i1.6710 [DOI:10.5296/ijele.v3i1.6710]
2. Alghamdi, G. A., Alyousef, H. S. (2022). The construction of knowledge claims in three disciplines: An exploration of hedging and boosting strategies in research articles written in English by Arab and Anglophone writers Journal of Language and Education, 8(2), 18-34. DOI: 10.17323/jle.2022.12363 [DOI:10.17323/jle.2022.12363]
3. Alotaibi, H. S. (2020). The thematic structure in research article abstracts: Variations across disciplines. Cogent Arts & Humanities, 7(1), 1756146. DOI: 10.1080/23311983.2020.1756146 [DOI:10.1080/23311983.2020.1756146]
4. Alvin, L. P. (2015). Topical themes and thematic progression: The "picture" of research articles. Text & Talk, 35(3), 289-315. DOI: 10.1515/text-2015-0001 [DOI:10.1515/text-2015-0001]
5. Alyousef, H. S. (2020). A multimodal discourse analysis of English dentistry texts written by Saudi undergraduate students: A study of theme and information structure. Open Linguistics, 6, 267-283. DOI: 10.1515/opli-2020-0103 [DOI:10.1515/opli-2020-0103]
6. Alyousef, H. S. (2021). The status of theme in research article abstracts in seven dentistry subdisciplines: A text-based intradisciplinary study. Journal of Language and Education, 7(1), 28-45. DOI: 10.17323/jle.2021.10574 [DOI:10.17323/jle.2021.10574]
7. Alyousef, H. S., Alsharif, A. A. (2019). Thematic progression in Saudi postgraduate Business students' multimodal written texts: an SF-MDA accounting discourse. Journal of English Educators Society, 4(2), 1-7. DOI:10.21070/jees.v4i2.2582 [DOI:10.21070/jees.v4i2.2582]
8. Alyousef, H. S., Alsharif, M. H. (2020). A contrastive study of theme types and patterns in medical research article abstracts written in English by native and Saudi scholars. Journal of Umm Al-Qura University for Language Sciences & Literature, 26(1), 367-387. [DOI:10.54940/ll44457307]
9. Alyousef, H. S., & Alzahrani, A. A. (2020). A functional analysis of thematic organization in electrical engineering research article introductions written in English by native and Saudi scholars: A comparative study. Arab World English Journal (AWEJ), 11(2), 114-141. DOI: 10.24093/awej/vol11no2.9 [DOI:10.24093/awej/vol11no2.9]
10. Daneš, F. (1974). Functional sentence perspective and the organization of the text. In F. Daneš (Ed.), Papers on functional sentence perspective, 147, 106-128). Academia. DOI: 10.1515/9783111676524.106 [DOI:10.1515/9783111676524.106]
11. Ebrahimi, S. F., Chan, S. H. (2015). Research article abstracts in applied linguistics and economics: Functional analysis of the grammatical subject. Australian Journal of Linguistics, 35(4), 381-397. DOI: 10.1080/07268602.2015.1070660 [DOI:10.1080/07268602.2015.1070660]
12. Ebrahimi, S. F., Chan, S. H., Ain, N. A. (2014). Discourse functions of grammatical subject in results and discussion sections of research article across four disciplines. Journal of Writing Research, 6(2), 125-140. DOI: 10.17239/jowr-2014.06.02.2 [DOI:10.17239/jowr-2014.06.02.2]
13. Fan, L., Ma, W. (2022). Thematic progression in Economic discourse: A case study of the English-Chinese reports from the Economist. International Journal of English Linguistics, 12(1). DOI: 10.5539/ijel.v12n1p86 [DOI:10.5539/ijel.v12n1p86]
14. Fang, D., Li, S. (2015). Thematic structure and its application to English writing, International Conference on Education Reform and Modern Management. [DOI:10.2991/ermm-15.2015.69]
15. Gómez González, M. d. l. Á. (2001). The theme-topic interface: Evidence from English, John Benjamins Publishing. [DOI:10.1075/pbns.71]
16. Halliday, M. A. K. (2014). Introduction to Functional Grammar. Revised by Christian M. I. M. Matthiessen, 4th edition, Taylor & Francis. [DOI:10.4324/9780203783771]
17. Huang, S., Song, M. (2022). Comparing the move structure and thematic progression pattern of Chinese and native speakers' English research article abstracts (RAA): A corpus based study of Aeronautics RAA. International Journal of Languages, Literature and Linguistics, 8(4), 302-308. DOI: 10.18178/IJLLL.2022.8.4.366 [DOI:10.18178/IJLLL.2022.8.4.366]
18. Jing, W. (2015). Theme and thematic progression in English writing teaching. Journal of Education and Practice, 6(21), 178-187.
19. Johns, A. M. (1997). Text, role and context. Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9781139524650 [DOI:10.1017/CBO9781139524650]
20. Khedri, M., Ebrahimi, S. F. (2012a). The essence of thematic structures in the academic translated texts. Journal of Education and Practice, 3(1), 37-43. [DOI:10.4304/jltr.3.6.1175-1179]
21. Khedri, M., & Ebrahimi, S. F. (2012b). Multiple theme in English and Persian. Theory and Practice in Language Studies, 2(6), 1128-1133. DOI: 10.4304/tpls.2.6.1128-1133 [DOI:10.4304/tpls.2.6.1128-1133]
22. Leong, A. (2022). Thematic and rhematic progression in scientific writing: A pilot study. Journal of Language and Literature, 22(1), 238-254. DOI: 10.24071/joll.v22i1.4117 [DOI:10.24071/joll.v22i1.4117]
23. Leong, A. P., Toh, A. L. L., Chin, S. F. (2018). Examining structure in scientific research articles: A study of thematic progression and thematic density. Written communication, 35(3), 286-314. DOI: 10.1177/0741088318767378 [DOI:10.1177/0741088318767378]
24. Luthfianda, S. N., Kurniawan, E., Gunawan, W. (2021). Rhetorical structures of introductions in soft and hard science international journals written by Indonesian scholars. Journal of English Language Teaching and Linguistics, 6(2), 343-358. DOI: 10.21462/jeltl.v6i2.563 [DOI:10.21462/jeltl.v6i2.563]
25. Mirahayuni, N. K. (2002). Investigating textual structure in native and non-native English research articles: Strategy differences between English and Indonesian writers University of New South Wales]. Sydney, Australia.
26. Mosher, D. (1998). Contrastive Rhetoric: Cross-Cultural aspects of second-langauge writing. Studies in Second Language Acquisition, 20(1), 115-116. DOI: 10.1017/S0272263198261055 [DOI:10.1017/S0272263198261055]
27. Susilowati, E., Faridi, A., Sakhiyya, Z. (2022). Thematic structure and thematic progression in research articles published in Scopus-indexed international journals. English Education Journal, 12(1), 55-66. DOI: 10.15294/eej.v12i1.53229 [DOI:10.15294/eej.v12i1.53229]
28. Swales, J. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press.
29. Swales, J., & Najjar, H. (1987). The writing of research article introductions. Written communication, 4(2), 175-191. DOI: 10.1177/0741088387004002004 [DOI:10.1177/0741088387004002004]
30. Whittaker, R. (1995). Theme processes and the realization of meaning in academic articles. In M. Ghadessy (Ed.), Thematic development in English texts (pp. 105-128). Pinter.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.