دوره 8، شماره 2 - ( 3-1404 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badpa H, Zare Behtash E. (2025). Assessing Practical General English Textbook: An Analysis of Overall Quality and Intercultural Communicative Competence Attributes [In English]. JSAL. 8(2), 1-15.
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-182-fa.html
بادپا حامد، زارع بهتاش اسماعیل.(1404). ارزیابی کتاب درسی زبان انگلیسی عمومی کاربردی: تحلیلی از کیفیت کلی و ویژگی‌های توانش ارتباطی بین فرهنگی [به انگلیسی] زبان کاوی کاربردی 8 (2) :15-1

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-182-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان‌ها، دانشگاه اراک، اراک، ایران ، h-badpa.03@phd.araku.ac.ir
2- دکترای ادبیات انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی و مدیریت، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایران
چکیده:   (495 مشاهده)
این مطالعه، ارزیابی جامعی از کتاب «انگلیسی عمومی کاربردی»، یک کتاب درسی دانشگاهی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، با تمرکز بر کیفیت کلی و ادغام ویژگی‌های توانش ارتباطی بین فرهنگی (ICC) ارائه می‌دهد. این تحقیق با استفاده از رویکرد ترکیبی، از داده‌های جمع‌آوری‌شده از 30 استاد دانشگاه ایرانی متخصص در آموزش زبان استفاده می‌کند. داده‌ها از طریق یک چک لیست 61 سؤالی که توسط لی و سونتورن‌ویپاست (2020) تهیه شده است، جمع‌آوری شد که دو بعد اصلی را ارزیابی می‌کرد: کیفیت کلی (22 سؤال) و ویژگی‌های ICC (39 سؤال). علاوه بر این، مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته با پنج سؤال باز، بینش کیفی در مورد نقاط قوت و محدودیت‌های کتاب درسی ارائه داد. یافته‌های کمی، رضایت متوسط تا بالایی را در بین اساتید نشان داد، با میانگین نمره کیفیت کلی 3.92 (انحراف معیار = 0.62) و میانگین نمره ویژگی‌های ICC 3.78 (انحراف معیار = 0.71)، بر اساس مقیاس لیکرت 5 امتیازی. موضوع کاربردی بودن بالاترین امتیاز را کسب کرد (میانگین = ۴.۰۵، انحراف معیار = ۰.۵۸)، که نشان دهنده کاربرپسند بودن و تطبیق‌پذیری کتاب درسی است، در حالی که ابزارهای کمک آموزشی (میانگین = ۳.۷۲، انحراف معیار = ۰.۶۹) و فعالیت‌ها و تمرین‌ها (میانگین = ۳.۷۱، انحراف معیار = ۰.۷۰) نمرات پایین‌تری کسب کردند که نشان‌دهنده کمبود منابع تکمیلی و وظایف تعاملی است. تجزیه و تحلیل‌های آماری، از جمله آزمون‌های t مستقل و زوجی، هیچ تفاوت معناداری را در بین موضوعات یا بین ابعاد نشان نداد (p > ۰.۰۵)، که نشان دهنده برداشت‌های سازگار از نقاط قوت و ضعف کتاب درسی است. تجزیه و تحلیل کیفی، گنجاندن قوی محتوای فرهنگی، مانند جشنواره‌های جهانی و سناریوهای بین فرهنگی در کتاب درسی را برجسته کرد، که اساتید اظهار داشتند باعث افزایش آگاهی و همدلی فرهنگی در بین دانشجویان می‌شود. با این حال، انتقادات مکرر، ادغام ناکافی فناوری، از جمله فقدان ابزارهای دیجیتال تعاملی و منابع چندرسانه‌ای، و همچنین فقدان قابل توجه مواد آموزشی معلمان برای پشتیبانی از آموزش متمرکز بر ICC را برجسته کرد. این شکاف‌ها با ادبیات معاصر که از یادگیری مبتنی بر فناوری و آمادگی مربی برای بهینه‌سازی توسعه مهارت‌های بین فرهنگی (ICC) حمایت می‌کند، همسو است (بایرام و همکاران، 2021؛ گادوین-جونز، 2022). این مطالعه اثربخشی کتاب «انگلیسی عمومی کاربردی» را در حمایت از مهارت زبانی و مهارت‌های بین فرهنگی برجسته می‌کند، اما بهبود منابع دیجیتال و راهنمایی مربی را برای به حداکثر رساندن تأثیر آن توصیه می‌کند. با پرداختن به این حوزه‌ها، این کتاب درسی می‌تواند دانش‌آموزان را برای تعاملات بین فرهنگی در زمینه‌های جهانی‌شده بهتر آماده کند. این تحقیق به گفتمان گسترده‌تر در مورد ارزیابی کتاب‌های درسی زبان کمک می‌کند و بینش‌های عملی را برای مربیان و طراحان برنامه درسی ارائه می‌دهد تا برنامه‌های آموزش زبان را اصلاح کرده و مهارت‌های بین فرهنگی را در محیط‌های کلاسی متنوع و جهانی‌شده تقویت کنند.
متن کامل [PDF 581 kb]   (72 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: 1404/1/20 | پذیرش: 1404/3/10 | انتشار: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.