دوره 7، شماره 2 - ( زبان کاوی کاربردی (JSAL) 1403 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 56-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moeini F, Iraji M, Kazemi F. (2024). Comparison of the Learning Process of Prepositions from the Perspective of the Radial Network in Children of Age Groups A and B [In Persian]. JSAL. 7(2), 27-56.
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-132-fa.html
معینی فاطمه، ایرجی مریم، کاظمی فروغ. مقایسه روند فراگیری حروف اضافه از منظر شبکه شعاعی در کودکان گروه سنی الف و ب زبان کاوی کاربردی 1403; 7 (2) :56-27

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-132-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی زبان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار گروه زبان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Miraji180@gmail.com
3- دانشیار گروه زبان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (204 مشاهده)
یکی از مباحث مطرح شده در زبان­شناسی شناختی بحث شبکه ­شعاعی است. اصطلاح شبکه ­شعاعی برای نخستین بار توسط جورج لیکاف و بروگمان مطرح شد. شبکه شعاعی به گروهی از کلمات گفته می‌شود که از نظر معنا، مفهوم و تعبیر شبکه­ایی را تشکیل می­دهند؛ کلماتی که هم معانی گوناگون دارند و هم به صورت شعاعی دارای مقولات مرتبط هستند. در این نظریه، یک معنا به عنوان معنای مرکزی یا سرنمون می­باشد و معانی دیگر مانند شعاع­هایی که از معنای اصلی و پیش­نمونه ساطع شده­اند در حاشیه قرار می­گیرند. در بررسی وضع موجود روی شبکه شعاعی کارهای محدودی انجام گرفته است، نگارنده خللی را در ادبیات کودکان مشاهده می­کند. به این ترتیب که ادبیات کودکان در زمینه شبکه شعاعی در کانون توجه زبان­شناسان شناختی قرار نگرفته است. داستان­نویسان در حوزه­ کودکان می­توانند از دستاوردهای این پژوهش استفاده کنند. هدف از این پژوهش مقایسه روند فراگیری حروف اضافه (از، در، به و با ) از منظر شبکه شعاعی در کودکان گروه سنی الف و ب، به وسیله نظریه­ مراحل رشد و یادگیری زبان کودک است. تحقیق حاضر به شیوه­ توصیفی _تحلیلی در چارچوب نظری معنی­شناسی شناختی می­باشد. جامعه پژوهش شامل 40 کودک از سنین 2 تا 9 سال است که برای هر سن به صورت مجزا 5 کودک انتخاب شده است. برای گردآوری داده­های این پژوهش یعنی بررسی گفتار طبیعی کودکان از روش میدانی(فیلم­های اینستاگرام ) استفاده شده است. علت پر­بسامد یا کم­بسامد بودن داده­ها با استفاده از نظریه مراحل رشد زبان کودک (برونر 1995) تعیین گردیده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که حرف­اضافه "به" با معنای "مخاطب قرار دادن کسی یا ارتباط با کسی یا چیزی" بالاترین بسامد را در گروه سنی الف و ب دارد. علت بسامد بالای این حرف ­اضافه به این دلیل است که کودکان در این دو گروه سنی هدفشان از صحبت کردن ایجاد ارتباط با افراد می­باشد. آنها می­خواهند بیشتر با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. در گروه سنی "الف" حرف ­اضافه "در" پایین­ترین بسامد را در بین حروف ­اضافه دیگر دارد. به این دلیل که کودکان هنوز مفهوم حجم و گنجایش را به طور کامل درک نمی­کنند به همین دلیل کمتر از این حرف ­اضافه استفاده می­کنند. از دیدگاه نظریه شناختی برونر کودکان در گروه سنی الف در مرحله بازنمایی حرکتی و تصویری هستند. و در گروه سنی ب در مرحله بازنمایی نمادی قرار دارند.
متن کامل [PDF 718 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پژوهش‌های زبانی
دریافت: 1403/2/12 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.