یادگیری واژگان مدتهاست که بهعنوان یکی از مؤلفههای اساسی یادگیری زبان دوم و زبان خارجی شناخته شده و به منظور بهبود ارتباطی و پیشرفت تحصیلی زبانآموزان حیاتی به حساب می آید. اگرچه آموزش واژگان اهمیت دارد، اما پرسشهایی در مورد مؤثرترین روشها برای فنون آموزشی در زمینههای EFL همچنان باقی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیرات دو روش ارائه واژگان برای بررسی اثرات آنها بر یادگیری و یادداری واژگان در مقایسه با درس سنتی فهرست واژگان - رمزگذاری و ارائه تصویری - انجام شد. شواهد این مطالعه از طرح دوسویه درون-بین آزمونی استفاده میکند. یک پیشآزمون برای ارزیابی دانش واژگانی قبلی شرکتکنندگان و اطمینان از همسانی گروهها پیش از مداخله اجرا شد. مدت زمان مداخله 10 هفته طول کشید که طی آن هر گروه با استفاده از یکی از روشها آموزش دیدند. گروه رمزگذاری، با استفاده از رویکرد حافظهیار آموزش دیدند که در آن واژگان جدید انگلیسی با واژگان فارسی همصدا با استفاده از مجموعهای از جملات رمزگذاریشده که در آنها یک عبارت یکسان هر هفته تکرار میشد، مرتبط میشدند. گروه تصویری، از سوی دیگر، واژگان را با استفاده از تصاویر یاد گرفتند. گروه کنترل، از فهرستهای استاندارد واژگان انگلیسی با معادلهای فارسی آنها استفاده کردند. بلافاصله پس از مداخله، یک پساآزمون توسعهیافته توسط محقق برای ارزیابی یادگیری کوتاهمدت واژگان استفاده شد. دو هفته بعد از پساآزمون، یک پساآزمون تأخیری برای ارزیابی یادآوری بهکار رفت. در مجموع 54 دانشآموز دبیرستان پایه سوم در این مطالعه شرکت کردند (رمزگذاری = 21، تصویری = 17، کنترل = 16). دادهها با استفاده از مدل چندسطحی تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر ارزیابی شدند و نتایج تفاوت معناداری را بین سه گروه در طول زمان نشان دادند. رمزگذاری و ارائه تصویری بهطور متوسط یادگیری و یادداری واژگان زبانآموزان را در مقایسه با روش سنتی فهرست واژگان بهبود بخشیدند، که گروه رمزگذاری، بالاترین میانگین نمره را در میان گروهها کسب کرد. این یافتهها کارآمدی تکنیکهای حافظهیار و تصویرسازی را برای ارتقای فرایندهای شناختی عمیقتر و یادداری بلندمدت واژگان جدید نشان میدهند. بنابراین، پیشنهاد میشود که معلمان EFL و توسعهدهندگان مواد آموزشی تکنیکهایی مانند رمزگذاری و ارائه تصویری را در نظر بگیرند و این راهبردها را در زمینههای کلاسی ادغام کنند تا تجربه یادگیری واژگان مؤثرتر و لذتبخشتری را گسترش دهند.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |