Ghorbani V, Mamashli S. (2023). Examining the Effectiveness of Reading Tasks Versus Listening Tasks in the Improvement of Vocabulary Learning in Iranian High School Learners Based on Vision Series: Dissecting the High School English Books [In English].
JSAL.
6(4), 27-45. doi:
10.61186/jsal.6.4.27 URL:
http://jsal.ierf.ir/article-1-102-fa.html
قربانی وحید، ممشلی سیما. بررسی اثربخشی تکالیف خواندن در مقابل تکالیف گوش دادن در بهبود یادگیری واژگان در دانش آموزان دبیرستانی ایرانی بر اساس مجموعه چشم انداز: کاوشی در کتاب های انگلیسی دبیرستان [به زبان انگلیسی] زبان کاوی کاربردی 1402; 6 (4) :45-27
10.61186/jsal.6.4.27 URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-102-fa.html
1- مدرس دکتری آموزش الکترونیکی زبان انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس ، s39611171003@phd.araku.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد تدریس زبان انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده: (1355 مشاهده)
بررسی رابطه بین مهارتهای شنیداری و مهارتهای خواندن با سطح واژگان دانشآموزان موضوعی بهروز در تاریخ آموزش زبان است که توجه بسیاری از محققان در زمینه ELT را به خود جلب کرده است. از این رو، پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا تأثیر بخشهای خواندنی و تکالیف شنیداری بر حفظ واژگان و یادگیری دانشآموزان پسر دبیرستانی ایرانی را بر اساس مجموعه کتابهای انگلیسی جدیداً منتشر شده VISION در ایران برای دانشآموزان دبیرستانی بررسی کند. 60 دانش آموز، انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی تقسیم شدند که یک گروه آزمایشی برای تکالیف شنیداری و یک گروه آزمایشی برای تکالیف خواندن است. ابتدا پیش آزمونی برای بررسی سطح زبان به ویژه سطح واژگانی اجرا شد و سپس هر دو گروه تحت بررسی، قرار گرفتند و در پایان پس آزمون اولیه و ثانویه برای بررسی ماندگاری و یادگیری لغات جدید اجرا شد. لازم به ذکر است که طی جلسات بررسی، معنی کلمات جدید از طریق ترجمه L1، مترادف و متضاد آموزش داده شد. در بخش خواندن، دانشآموزان باید در آزمون چندگزینهای لغات جدید، شرکت کنند و برای بخش شنیداری، دانشآموزان به صورت شفاهی به معنی کلمات جدید پاسخ دادند. پس از پایان جلسه بررسی، دانشجویان آزمون اولیه و ثانویه را سپری کرده اند. فاصله بین آزمون اولیه و ثانویه، یک ماه بود. کلمات جدید از دبیرستان کتاب انگلیسی پایه دهم یعنی Vision1 انتخاب شده است. سپس با استفاده از نرم افزار SPSS با مقایسه میانگین ها و آمار توصیفی، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و یافته ها نشان داد که هر دو نوع تکلیف یعنی تکالیف خواندن و شنیدن بر ارتقای سطح واژگان دانش آموزان تأثیر داشتهاند؛ اما در بخش تکالیف خواندنی، در مقایسه با تکالیف شنیداری، بهتر عمل کردند. میانگین گروه خواندن برای هر دو آزمون اولیه و ثانویه 16 و 15 بود، اما میانگین گروه شنیداری به ترتیب 14 و 13 گردید. همچنین، بین میانگینهای هر دو گروه در هر دو آزمون 1 و آزمون 2 تفاوت معناداری وجود داشت. در مجموع، نتایج نشان داد که بخش خواندن مجموعهی Vision، بهویژه Vision1 برای دانشآموزان پایه دهم، بسیار مؤثرتر است. بهبود سطح واژگان دانش آموزان دبیرستانی در مقایسه با بخش شنیداری Vision1. و همچنین یافته ها و نتایج کنونی می تواند به معلمان، توسعه دهندگان دادههای درسی و نویسندگان کتاب کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش زبان دریافت: 1401/4/6 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1402/8/10