Khosravi N, Iraji M, Modarresi B. (2024). Investigation of cognitive phonology in learning English language and improving pronounciation in eliminating vowel errors of persian speakers [In Persian].
JSAL.
7(2), 113-137.
URL:
http://jsal.ierf.ir/article-1-131-fa.html
خسروی ناهید، مریم ایرجی مریم، مدرسی بهرام. بررسی رویکرد واجشناسی شناختی در فراگیری زبان انگلیسی و بهبود تلفظ در رفع خطاهای واکه ای فارسیزبانان زبان کاوی کاربردی 1403; 7 (2) :137-113
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-131-fa.html
1- دانشجوی دکتری رشته زبان شناسی، دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تهران، ایران ، nahid.khosravi6161@gmail.com
2- استادیار گروه زبان شناسی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده: (329 مشاهده)
تلفظ به عنوان مهارتی است که کمتر بدان پرداخته شده است و موفقیت در این زمینه با حداقل میزان کارآمدی روبرو بوده است. آگاهی بر علم واجشناسی و آواشناسی و الگوهای شناختی در مراحل فراگیری امری مسلم است که در این فرایند باید مورد توجه قرار گیرد. واجشناسی بر این دیدگاه تاکید دارد که مقولات واجی و ساختاری، نه تنها با عوامل شناختی بلکه با عوامل آوایی ـ زبانی صورتبندی میشوند. مقولات واجی و آوایی میتوانند در طول سالهای اولیه با مشخصههای آماری از دادهها بارور شوند و در معرض قرارگرفتن در محیط زبانی مورد نیاز است تا این مقولات را پالایش کند و شدت بخشد. همچنانکه فرایند یادگیری ادامه مییابد مقولات واجی به سازماندهی ساختار درونی مرتبط میشوند و افزایش واژگان ذهنی در فراگیر، عاملی در توسعه ی واجی میگردد.از آنجایی که خطاهای آوایی واکهای در یادگیری امری طبیعی است، توجه به خطاهای بینازبانی که بر اثر عدم آگاهی از ساختار واجی زبان دوم و عادت زبانی صورت میگیرد، حائز اهمیت است از اینرو پرداختن به رویکرد شناختی در بررسی خطاهای واکهای در جهت بهبودی تلفظ و تسهیل روند یادگیری، انگیزه بخشی و زمینهسازی لازم در تبیین نظام واکهای، آوایی و واجی زبان هدف در مرحلهی پساحساس برای فراگیران ضروری است. پژوهش حاضر بر آن است تا با نگاهی ژرف به علتیابی خطاهای واکهای بپردازد و شیوهی موثر را براساس چارچوب شناختی برای رفع خطاها در زبان آموزان ارائه دهد. این پژوهش از میان ۸۰ دانشجو در مقطع کاردانی وکارشناسی از دانشگاه علمی کاربردی استان تهران تنظیم شده است که تحلیل دادهها از طریق مطالعه ی میدانی به روش توصیفی_ استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت.نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد براساس یافتههای بدست آمده وچارچوب شناختی فریزر ۲۰۱۰ استفاده از روش مفهومی در محیط واقعی براساس رویکرد ارتباطی معنادار میتواند به بهبود خطاهای واکه ای وتلفظی کمک نماید. استفاده از این روش نه تنها در دروه حساس زبانآموزی کودک بلکه، در دوره بزرگسالی نیز میتواند اثربخش باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش زبان دریافت: 1403/2/8 | پذیرش: 1403/3/22 | انتشار: 1403/3/26