1- دانشیار گروه زبان روسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، mireyla@modares.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان روسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (753 مشاهده)
در حوزه آموزش زبانهای خارجی از دیرباز انواع مختلف روشهای آموزش زبان، از جمله آموزش کلاسیک، آموزش الکترونیکی و آموزش نوین حضوری توسط زبان شناسان بررسی شده است. علم آموزش زبانهای خارجی همچون علوم دیگر در حال پیشرفت و تکامل بوده، در این میان نقش و اهمیت تکنولوژی آموزشی و چندرسانهای در حوزه آموزش زبانهای خارجی از جمله روسی بر هیچ کس پوشیده نیست. این پژوهش به فناوری QR-code و رمزینهها در نگارش کتب آموزشی زبان روسی در ایران میپردازد. در گام نخست تحقیق با بهره گیری از روش کتابخانهای به تعریف تکنولوژی، نقش تکنولوژی در آموزش، یادگیری الکترونیکی و نقش چندرسانهای با تاکید بر فیلم میپردازد و سپس فناوری QR-code در فرآیند آموزشی شرح داده شده و از جمله کاربردهای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد: از بین بردن نابرابریهای آموزشی از طریق ایجاد فرصت برای تولید و ارائه محتوای آموزشی برتر-سهولت دسترسی به آموزش برای همگان -کاهش زمان و سهولت دسترسی به فایلهای کمک آموزشی -افزایش اثربخشی و کارایی محتوای آموزشی-ایجاد انگیزه در نویسندگان، مولفین و اساتید جهت تولید محتوای آموزشی چند رسانهای متناسب با کتاب برای کمک به فرآیند یادگیری- کمک به آشنایی با تلفظ دقیق و نکات فرهنگی و دیگر حوزههای زبان مقصد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش زبان دریافت: 1400/7/10 | پذیرش: 1400/8/8 | انتشار: 1401/2/8