دوره 4، شماره 2 - ( آموزش زبان، ادبیات و زبان شناسی 1400 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 182-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Nejad Pashaki A, Mahyaii N, Taheri Y. (2021). Examining the plot of five stories from the Holy Quran based on Larry Way theory; Case study of the story of Adam (PBUH), Ebraham (PBUH), Davoud (PBUH), Hood (PBUH), Maryam (PBUH) [In Persian]. JSAL. 4(2), 161-182.
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-86-fa.html
محمدی نژاد پاشاکی احمد، محیایی نجمه، طاهری یوسف. بررسی پیرنگ پنج داستان از قرآن کریم با تکیه بر نظریه لاری وای؛ مطالعه موردی داستان آدم(ع)، ابراهیم(ع)، داوود(ع)، هود(ع)، مریم(س) زبان کاوی کاربردی 1400; 4 (2) :182-161

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-86-fa.html


1- دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، ایران
2- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران ، mahyaii.92@gmail.com
3- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
چکیده:   (662 مشاهده)
عناصر داستانی، اجزا و عناصری هستند که در قالب خاصی ریخته می‌شوند تا به‌طور منظم و هم‌آهنگ و در جهت تأمین هدفی فکری حرکت کنند. پیرنگ یکی از مهمترین این عناصر به شمار میآید. عنصر پیرنگ در داستان‌های واقعی قرآن کریم ـ با اختلاف در کمیت، کیفیت و نحوه کاربردـ قابل تشخیص، تحلیل و ارزیابی است. لذا در پژوهش حاضر با تکیه بر الگوی پیرنگ «لاری وای» و به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی طرح داستان حضرت آدم(ع)، ابراهیم(ع)، داوود(ع)،  هود(ع)، و مریم(س) پرداخته می شود تا بخشی از جلوههای هنری این داستان ها را نمایان شود. یافتههای این جستار بیانگر این است که طرح تمامی داستانهای مذکور  بر اساس رابطهی علّی و معلولی و به گونهای است که داستان به هر شیوهای که بیان شود، شروع، میانه و پایانی روشن دارد. همهی داستانها در پایبندی به جنبهها و عناصر روایتگری و داستانپردازی از مقدّمه گرفته تا گرهافکنی، بحرانزایی، گرهگشایی و پایانبندی، از ساختی مطلوب و پردازشی ویژه برخوردارند؛ به گونهای که با بهرهمندی از بافتی هنرمندانه و ساختاری محکم و دلنشین در کنار توجّه به تصویرگری زنده و پویا، صحنهپردازی صادقانه و با تکیه بر روابط علّی و معلولی معقول نوعی منحصر به فرد از داستانپردازی را خلق نمودهاند. همهی داستانها از طرحافکنی مناسب و طبیعی برخوردارند. نکته دیگر درباره طرح و کنشهای داستانها، گزینش بجا و مناسب مهمترین حوادث و پرهیز از درازگویی است. چنانکه گاه یک موقعیّت بسیار پیچیده و بغرنج با کوتاهترین جملههای ممکن بیان میشود.  
واژه‌های کلیدی: داستان، عناصر داستانی، پیرنگ.
متن کامل [PDF 370 kb]   (619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحلیل گفتمان
دریافت: 1399/11/10 | پذیرش: 1400/4/4 | انتشار: 1400/5/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.