دوره 4، شماره 2 - ( آموزش زبان، ادبیات و زبان شناسی 1400 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 160-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madani D, Arezoomandi H. (2021). Investigation of epistemological indicators in socio-political roundtables of Iran TV from the perspective of critical discourse [In Persian]. JSAL. 4(2), 127-160.
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-87-fa.html
مدنی داود، آرزومندی هادی. بررسی نشانگرهای معرفت‌شناسی در میزگردهای سیاسی- اجتماعی سیمای ایران از منظر گفتمان انتقادی زبان کاوی کاربردی 1400; 4 (2) :160-127

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-87-fa.html


1- استادیار زبانشناسی، دپارتمان زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمین، خمین، ایران ، dr.madanilinguist@gmail.com
2- دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمین، خمین، ایران
چکیده:   (702 مشاهده)
تحلیل فراگرفتمان با بهره‌گیری از نشانگرهای فراگفتمانی انجام‌ می‌شود. نشانگرهای فراگرفتمان، درواقع صورت‌های زبانی هستند که از ابزارهای مهم بلاغی ایجاد و تضمین‌کننده تعامل در متون محسوب می‌شوند الگوهای مختلفی برای تحلیل فراگرفتمان ارائه‌شده ‌است. یکی از جامع‌ترین و مشهورترین این الگوها، الگوی هایلند  می‌باشد. برای نخستین بار، هایلند تمام جنبه‌های مربوط به تعامل میان نویسنده متن و خرد متن و همچنین نویسنده متن و خواننده متن را به یاری اصطلاح فراگرفتمان تعریف و طبقه‌بندی کرده و مدعی است محقق در چهارچوب مطالعه مبتنی بر فراگرفتمان می‌تواند از دایره متن و گفتمان فراتر برود و متن را به‌مثابه کنشی اجتماعی تحلیل کند. فراگرفتمان به‌مثابه مفهومی در تحلیل گفتمان کاربرد دارد و در تعامل بین نویسندگان و متنشان با بین نویسندگان و خوانندگان متن استفاده می‌شود درمجموع فراگرفتمان، به‌مثابه ابزاری مهم در تسهیل ارتباط، نویسنده را یاری می‌دهد تا بتواند با رانندگان ارتباط برقرار سازد و یافته‌های شخصی‌اش را بیان کند. این‌گونه که گزاره‌ها جملات یا عبارات ربط دهنده خود را در ایجاد یک حوزه گفتمان منسجم در عرصه ساختاردهی متون قرار می‌دهد. مقاله حاضر به بررسی نشانگرهای معرفت‌شناسی در میزگردهای سیاسی- اجتماعی در شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران از منظر گفتمان انتقادی بر اساس دیدگاه هایلند (2005) و فرکلاف (2001) پرداخته است. در این پژوهش 20 برنامه گزینش‌شده میزگردهای سیاسی- اجتماعی شبکه‌های 1، 2، 3 و 4 انتخاب شده اند که به روش کیفی و کمی به‌صورت تمام شماری با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، موردبررسی و تحلیل قرارگرفته اند. متغیرهای موردبررسی در این پژوهش شامل، جنسیت کارشناسان، زنده و یا ضبط‌شده بودن برنامه‌ها، تعداد کارشناسان موجود در برنامه، دانشگاهی بودن و یا غیردانشگاهی بودن کارشناسان می‌باشند تا مشخص گردد نتایج نشان داد که توزیع عناصر معرفت‌شناسی، یقین نما، تردید نما و نگرش نما در برنامه‌های میزگردهای سیاسی- اجتماعی در صدا و سیمای جهوری اسلامی ایران بر اساس جنسیت کارشناسان، زنده‌بودن و یا ضبط‌شده بودن برنامه، دانشگاهی بودن و یا غیردانشگاهی بودن کارشناسان و یا حضور یک یا چند کارشناس در برنامه متفاوت می‌باشد، همچنین ازنظر الگوهای تحلیل کلام، نوع کاربرد ابزارهای معرفت‌شناسی در گفتمان کارشناسان قابل توجیه می‌باشد.
 
متن کامل [PDF 1181 kb]   (660 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحلیل گفتمان
دریافت: 1400/1/2 | پذیرش: 1400/4/25 | انتشار: 1400/5/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.