Ghorbani V, Dowlatabadi H. (2024). Investigating The Role and Position of Linguistic Needs, Affective Needs, And Cultural Needs in Intercultural Communication: A Mixed Methods Study [In English].
JSAL.
7(2), 139-161.
URL:
http://jsal.ierf.ir/article-1-128-fa.html
قربانی وحید، دولت آبادی حمید. خوانش ترکیبی بررسی نقش و جایگاه نیازهای زبانی، نیازهای عاطفی و نیازهای فرهنگی در ارتباطات بین فرهنگی [به زبان انگلیسی] زبان کاوی کاربردی 1403; 7 (2) :161-139
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-128-fa.html
1- مدرس گروه زبان و ادبیات انگلیسی، اراک، ایران ، s39611171003@phd.araku.ac.ir
2- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، اراک، ایران
چکیده: (297 مشاهده)
رتباطات بین فرهنگی یک موضوع مهم در دنیای امروز است که بر روابط بین مردم در سراسر جهان تمرکز دارد. یافتن نقش مولفه های زبانی، عاطفی و فرهنگی در ارتباطات بین فرهنگی مشکل بزرگی در موقعیت های زبان خارجی بوده است. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی نقش مؤلفههای زبانی، عاطفی و فرهنگی همزمان در مینودشت ایران انجام شده است. 100 مدرس زبان از طریق روش نمونه گیری یکنواخت انتخاب شدند و سپس آزمون تعیین سطح آکسفورد برای بررسی همگنی شرکت کنندگان اجرا شد. یک پرسشنامه بین فرهنگی نیز سطح ارتباطات بین فرهنگی مدرسان را بررسی کرد. علاوه بر این، 20 شرکت کننده با کمال میل در مصاحبه حضور یافتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، معیارهای کمی و کیفی مختلفی از جمله آمار توصیفی، آزمون رتبهبندی امضای ویلکاکسون و تحلیل محتوای استقرایی اجرا شد. نتایج بیانگر آن است که مؤلفه زبانی حیاتی ترین نیاز کلان در ارتباطات بین فرهنگی است و مؤلفه های فرهنگی و عاطفی در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند. همچنین مشخص شد که مؤلفه عاطفی به عنوان میانجی بین مؤلفه های زبانی و فرهنگی عمل می کند. این مطالعه می تواند از نظر آموزشی برای مدرسان زبان و توسعه دهندگان مطالب مهم باشد تا موضوعات بین فرهنگی را به ترتیب در جلسات آموزشی و کتاب های درسی خود لحاظ کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تحلیل گفتمان دریافت: 1403/2/6 | پذیرش: 1403/3/8 | انتشار: 1403/3/26