دوره 8، شماره 1 - ( زبان کاوی کاربردی (JSAL) 1403 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 27-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani V, Dowlatabadi H R. (2025). An Evolution in Intercultural Studies: Introducing Intercultural Communication Needs Model and Triple Needs Theory in English Language Teaching [In English]. JSAL. 8(1), 1-27.
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-164-fa.html
قربانی وحید، دولت آبادی حمید. تحولی در مطالعات بینافرهنگی: معرفی مدل نیازهای ارتباطی بینافرهنگی و نظریه نیازهای سه‌گانه در آموزش زبان انگلیسی [به زبان انگلیسی] زبان کاوی کاربردی 1403; 8 (1) :27-1

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-164-fa.html


1- مدرس گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، اراک، ایران ، s39611171003@phd.araku.ac.ir
2- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، اراک، ایران
چکیده:   (644 مشاهده)
توسعه یک مدل و نظریه جدید به همراه عناصر کلانِ تعیین کننده، در مطالعات بینافرهنگی، بیش از یک دهه به عنوان یک شکاف و مشکل بزرگ تلقی می‌شد. مطالعه حاضر با معرفی مدل نیازهای ارتباطی بینافرهنگی (ICN) و نظریه نیازهای سه‌گانه (TNT) این شکاف را رفع کرد. به این صورت که محققان، 100 داوطلب را برای شرکت در این مطالعه وجمع‌آوری داده‌های مورد نیاز، انتخاب کردند. 20 نفر از 100 داوطلب نیز با تمایل خود، در جلسات گفتگو، شرکت کردند. محققان این پژوهش، از طراحی روش‌های ترکیبی و روش‌های پیچیده کمی و کیفی مانند تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، به همراه تحلیل محتوای استقرایی برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها، به منظور توسعه مدل و نظریه استفاده کردند. نتایج بیانگر آن است که مدل ICN و نظریه نیازهای سه‌گانه (TNT)، زبان، احساسات و فرهنگ را به عنوان جدیدترین عناصر کلان تعاملات بینافرهنگی معرفی می‌کند. همچنین، نتایج نشان داد که عوامل زمینه‌ای و فردی بر اولویت و انتخاب این سه نیاز: زبان، احساسات و فرهنگ تأثیر می‌گذارند. این مطالعه برای مدرسان زبان، روانشناسان بینافرهنگی و فرهنگ‌پژوهان و سیاستمداران از اهمیت بالایی برخوردار است، به این خاطر که، به آنها کمک می‌کند تا کیفیت و اثربخشی جلسات آموزشی، درمانی و سیاسی خود را به این ترتیب بهبود بخشند.
متن کامل [PDF 881 kb]   (153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: 1403/7/23 | پذیرش: 1403/9/12 | انتشار: 1403/12/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.