رئالیسم جادویی، سبکی جدید در ادبیات داستانی و شاخهای از رئالیسم است که ترکیبی است از دو عنصر واقعیّت و خیال، به طوری که تشخیص و جداسازی آنها از یکدیگر آسان نیست. در این داستانها جنبههای رئالیستی بر جنبههای جادویی آن برتری دارد. رئالیسم جادویی، شیوه نسبتاً جدیدی برای بیان مسائل و مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در جهان کنونی بوده که هدفش گسترش واقعیّت است. محمد مستجاب، نویسندهی معاصر مصری از جمله نویسندگان ادبیات داستانی عربی است که آثار ارزندهای بر مبنای سبک رئالیسم جادویی از خود برجای گذاشته است. در این جستار سعی بر این بوده که مؤلفه های داستانی آثار محمد مستجاب ـ به ویژه در دو کتاب الحزن یمیل للممازحه و أمیر الأنتقام الحدیث که مشخصههای رئالیسم جادویی، بیش از دیگر آثارش در آن نمود دارد ـ از منظر رئالیسم جادویی به روش توصیفی ـ تحلیلی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. حاصل این پژوهش حاکی از آن است که محمد مستجاب با استفاده از مؤلفه هایی چون شخصیّتهای جادویی، پیرنگ های پیچیده، فضاسازیهای وهم آلود، اغراقی و تعفن بار و درونمایههایی چون توجّه به اسطورهها و باورهای عامیانه، آثار قابل توجّهی در حوزه رئالیسم جادویی خلق کرده است.
موضوع مقاله:
تحلیل گفتمان دریافت: 1402/2/31 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10