nazari terizi A, Ravanshad A A, Farsi B. (2022). The symbolic function of colors and words in the female writing of "Zeinab Habash" [In Persian].
JSAL.
5(2), 169-174.
URL:
http://jsal.ierf.ir/article-1-71-fa.html
1- دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، aminaminnazari1369@yahoo.com
2- استادیار گروه عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یزد، ایران
چکیده: (604 مشاهده)
بسیاری از پژوهشگران بخصوص زبان شناسان اجتماعی، بر نقش محیط و جامعه در شکلگیری دگرگونیهای زبان تأکید دارند. از نظر آنها، زبان نهادی اجتماعی و نظامی وابسته به فرهنگ است که به عوامل محیطی و برونزبانی واکنش نشان میدهد. افزون بر متغیّرهایی چون عوامل محیطی، ساختار اجتماعی و نگرشها و ارزشها، جنسیّت نیز به عنوان عاملی برونزبانی در رابطه با شکلگیری زبان بررسی میشود. بیتردید، یکی از مهمترین عناصر مؤثر در آفرینش آثار ادبی، رنگ میباشد که شاعران با استفاده از این عنصر، مفاهیم انتزاعی پربسامدی را به مخاطب خود القا میکنند. از جمله این سخنسرایان، «زینب حبش» شاعر مقاومت فلسطین است که با واقعیّتهای عصر خویش زیسته و آزادیخواهی، مصیبت و دردهای مردم فلسطین را به زبان شعر بیان کرده است. از آنجا که عنصر رنگ، یکی از اجزای مهمّ صور خیال و از عناصر نمادین شاعران معاصر میباشد، تفسیر آن در شعر این شاعر در کنار کشف موارد کاربردی آن، امری مهمّ و ضروری به نظر میرسد. بنابراین، هدف از این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی به نگارش درآمده، بررسی کارکرد رنگواژهها در انتقال مفاهیم پایداری در نوشتار زنانه «زینب حبش» و تبیین کاربرد کیفی و کمّی رنگها در اشعار وی و بیان تفاوت این شاعر با دیگر بانوان سخنپرداز فلسطینی در بکارگیری عنصر رنگ است. زینب حبش غالباً از رنگها برای القای مفاهیم مثبت استفاده نموده؛ تا آنجا که نسبت کاربرد مثبت رنگها به کاربرد منفی آنها تقریباً دوبرابر و بیانگر مثبتاندیشی شاعر است. او از میان رنگهای اصلی، به ترتیب فراوانی از رنگهای سرخ، سیاه، سبز، سفید و زرد استفاده کرده امّا به هیچ وجه، از رنگ آبی بهره نبرد؛ زیرا به این رنگ، نگاهی منفی دارد و آن را نماد اشغالگران میداند که از آنان متنفّر است و موجودیّتی برایشان قائل نیست. دو رنگ گندمی و نقرهای علیرغم بسامدی اندک، کارکردی بسیار دقیق در نگارگری شاعر داشته و رنگ و لعابی تازه به تابلوهای شعری وی بخشیدهاند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پژوهشهای زبانی دریافت: 1400/6/12 | پذیرش: 1400/6/17 | انتشار: 1400/6/31