دوره 6، شماره 3 - ( زبان کاوی کاربردی (JSAL) 1402 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 133-115 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi F, Fereidoni J, Cheraghian S. (2023). The study of dropping out and its correlation with the absence and gender in UACECR English language learners [In Persian]. JSAL. 6(3), 115-133. doi:10.61186/jsal.6.3.115
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-95-fa.html
موسوی فرزانه، فریدونی جاوید، چراغیان سجاد. بررسی انصراف ‌از ‌یادگیری و همبستگی آن با متغییر‌های غیبت و جنسیت در زبان انگلیسی‌آموزان جهاد دانشگاهی ارومیه زبان کاوی کاربردی 1402; 6 (3) :133-115 10.61186/jsal.6.3.115

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-95-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، farzaneh_mousavi@atu.ac.ir
2- استادیار گروه زبان دانشگاه علوم پزشکی، ارومیه، ایران
3- کارشناس ارشد مکاترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
چکیده:   (1178 مشاهده)
یکی از مسائل حائز اهمیت در یادگیری زبان‌دوم، انصراف ‌از‌ یادگیری  است که تاثیر مستقیمی در کیفیت یادگیری و رسیدن به اهداف آموزشی دارد و همواره پیامدهای نامطلوب ناشی از آن، متوجه زبان‌آموزان بوده‌است. از این رو بررسی عوامل موثر در این مسئله پیچیده اجتماعی، به منظور اتخاذ راهکار‌های بازدارنده مناسب ضروری به‌نظر می‌رسد. جامعه‌آماری پژوهش متشکل از 800 نفر زبان‌ انگلیسی‌آموز جهاد دانشگاهی شهر ارومیه بود که با استفاده از جدول مورگان و با ضریب اطمینان 95% حجم نمونه‌آماری 261 نفر در‌نظر گرفته‌شد. پس از مرتب‌سازی جامعه‌آماری برحسب نمره کل و با توجه به طبقه‌بندی ارائه‌شده در مقاله، تعداد 261 نفر نمونه‌آماری به روش انتخاب تصادفی ساده از سه چارک اول، سوم و چهارم در‌نظر گرفته‌شدند. نمونه‌ها متشکل از زبان‌ انگلیسی‌آموزان دختر و پسر سطح مقدماتی در محدوده سنی 12 تا 18 سال بودند. علاوه بر بررسی همبستگی میان متغییرهای «غیبت» و «انصراف از یادگیری»، تاثیر عامل «جنسیت» بر آن‌ها را نیز بررسی گردید. در این راستا با تفکیک نمونه‌ها به دو گروه «گروه زبان‌آموزان با نمره‌کل بالاتر از 90» و «گروه زبان‌آموزان با نمره‌کل کمتر از 80»، فرضیات مسئله و متغیرهای آن، با استفاده از آزمون خی-دو و در نرم افزار «SPSS V.24» مورد‌بررسی قرار‌گرفته و در نتیجه تحلیل داده‌های بدست آمده ضریب‌غیبت کل پسران را 2/123% نشان می‌دهد که 1/15% بیشتر از کل دختران است. نکته قابل‌توجه این است که دختران گروه کوشا 8/26% کمتر و دختران گروه کمتر‌کوشا 6/10% بیشتر از پسران هم گروه خود غیبت می‌کنند همچنین دختر‌ها و پسرهای کمتر‌کوشا نسبت به هم جنس‌های خود در گروه کوشا به ترتیب 48% و 6/10 % غیبت بیشتری داشته‌اند. درصد نسبی انصراف‌از‌یادگیری گروه‌های مورد مطالعه نسبت به درصد کل مجموعه را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌شود، %9/19 از دختران جامعه مورد مطالعه از یادگیری زبان در ترم بعد انصراف داده‌اند، که در این بین 9/38% متعلق به گروه دختران کمترکوشا و 8/26% متعلق به گروه دختران کوشا هستند. از سویی دیگر در جامعه کل 0/32% از پسران از یادگیری زبان در ترم بعدی انصراف داده‌اند که از این میزان 6/27% مربوط به گروه کمتر‌کوشا و 4/47% از انصراف‌دهندگان مربوط به گروه پسران کوشا می‌باشند. ضریب‌غیبت و انصراف‌از‌یادگیری به‌ترتیب در گروه‌های کوشا و کمتر‌کوشا با مقادیر 048/0 و 011/0 در سطح 5% دارای همبستگی معنی‌دار می‌باشند و مابین سایر متغییرها همبستگی معنی‌داری در سطح 5% مشاهده‌نشد. همچنین می‌توان گفت که اگر‌چه مطابق نظریه فشار ساختاری، درمجموع پسران بیشتر از دختران در معرض انصراف از یادگیری زبان خارجه قرار دارند، ولی این مسئله در گروه دختران «کمتر‌کوشا» کاملاً معکوس است. به عبارتی دیگر  این گروه از زبان‌آموزان دختر، حتی بیشتر از پسران همگروه خود انصراف از یادگیری داشته‌اند. در نهایت به‌نظر می‌رسد متغییر «غیبت» بتواند به عنوان معیار مناسبی برای پیش‌بینی انصراف ‌از‌ یادگیری زبان‌ انگلیسی‌آموزان در نظر گرفته‌شود.
متن کامل [PDF 421 kb]   (868 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: 1401/2/4 | پذیرش: 1401/12/16 | انتشار: 1402/5/8

فهرست منابع
1. Bachman, J., jerald, G. (1972). "Dropouts are losers, says who?", Today's Education, Vol. 61, No. 4, pp. 26-31.
2. Battin-Pearson, S., Newcomb, M. D., Abbott, R. D., Hill, K. G., Catalano, R. F., & Hawkins, J. D. (2000). "Predictors of early high school dropout: A test of five theories", Journal of Educational Psychology, No. 92, No. 3, pp. 568-582. Doi: 10.1037/0022-0663.92.3.568. [DOI:10.1037/0022-0663.92.3.568]
3. Becker, B. (2010). Wer profitiert mehr vom kindergarten? Die wirkung der kindergartenbesuchsdauer und ausstattungsqualität auf die entwicklung des deutschen wortschatzes bei deutschen und türkischen kindern [Who profits more from preschool attendance? The impact of time in preschool and quality of preschool environment on the development of German and Turkish children's German vocabulary]. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, Vol. 62, No, 1, pp. 139-163. Doi:10.1007/s11577-010-0090-5 [DOI:10.1007/s11577-010-0090-5]
4. Cambridge University. (2021). Cambridge Advanced Learner's Dictionary, 2th edition. Cambridge: University Press.
5. Chen, J., Lin, T. F. (2008). "Class attendance and exam performance: A randomized experiment", The Journal of Economic Education, Vol. 39, No. 3, pp. 213-227. Doi: 10.3200/JECE.39.3.213-227 [DOI:10.3200/JECE.39.3.213-227]
6. Clump, M. A., Bauer, H & Whiteleather, A. (2003). "To attend or not to attend: Is that a good question?", Journal of Instructional Psychology, Vol. 30, No. 3, pp. 220-239.
7. Condelli, L., Wrigley, H., Yoon, S., Cronen, S & Seburn, M. (2010). Final report: What Works study for adult ESL literacy students. Washington, DC: Planning and Evaluation Service, U.S. Department of Education.
8. Credé, M., Roch, S. G & Kieszczynka, U. M. (2010). Class attendance in college a meta-analytic review of the relationship of class attendance with grades and student characteristics. Review of Educational Research, Vol. 80, No. 2, pp. 272-295. Doi: 10.3102/0034654310362998 [DOI:10.3102/0034654310362998]
9. Durden, G. C & Ellis, L. V. (1995). "The Effects of Attendance on Student Learning in Principles of Economics", American Economic Review, Vol. 85, pp. 343-346.
10. Fay, R.E., Villafañe R.A & Gash, P. (2013). "Absenteeism and Language Learning: Does Missing Class Matter?", Journal of Language Teaching and Research, Vol. 4, No. 6, pp. 1184-1190. Doi: Doi:10.4304/jltr.4.6.1184-1190 [DOI:10.4304/jltr.4.6.1184-1190]
11. Finn, J. D. (1989). "Withdrawing from school", Review of Educational Research, Vol. 59, No. 2, pp. 117-142. Doi: 10.3102/00346543059002117 [DOI:10.3102/00346543059002117]
12. Friedman, P., Rodriguez, F & McComb, J. (2001). "Why students do and do not attend classes: Myths and realities", College Teaching, Vol. 49, No. 4, pp. 124-133. [DOI:10.1080/87567555.2001.10844593]
13. Fuller, R. (1927). Fourteen is too early: Some psychological aspects of school-leaving and child labor, New York: National Child Labor Committee.
14. García, Emma., Weiss, Elaine. (2018). "Student absenteeism; Who misses school and how missing school matters for performance", Economic Policy institute, No. 44, pp.10-32.
15. Gubbels, J., van der Put, C. E & Assink, M. (2019). "Risk Factors for School Absenteeism and Dropout: A Meta-Analytic Review", Journal of youth and adolescence, Vol. 48, No. 9, pp. 1637-1667. Doi: 10.1007/s10964-019-01072-5 [DOI:10.1007/s10964-019-01072-5]
16. Gump, S. E. (2004). "Keep students coming by keeping them interested: Motivators for class attendance", College Student Journal, No. 38, pp. 157-160.
17. Hannon, L. (2003). "Poverty, delinquency, and educational attainment: Cumulative disadvantage or disadvantage saturation?" Sociological inquiry, Vol. 73, No. 4, pp. 575-594. Doi: 10.1111/1475-682X.00072 [DOI:10.1111/1475-682X.00072]
18. Janosz, M., LeBlanc, M., Boulerice, B & Tremblay, R. E. (1997). "Disentangling the weight of school dropout predictors: A test on two longitudinal samples", Journal of Youth and Adolescence, Vol. 26, No. 6, pp. 733- 762. Doi: 10.1023/A:1022300826371 [DOI:10.1023/A:1022300826371]
19. Marburger, R. (2001). "Absenteeism and undergraduate exam performance", Journal of Economic Education, Vol. 32, No. 2, pp. 99-110 .Doi: 10.2307/1183486 [DOI:10.2307/1183486]
20. Marburger, R. (2006). "Does mandatory attendance improve student performance?", Journal of Economic Education, Vol. 37, No. 2, pp. 148-155. Doi: 10.3200/JECE.37.2.148-155 [DOI:10.3200/JECE.37.2.148-155]
21. McFarland, J., Cui, J., Holmes, J & Wang, X. (2020). Dropout rates in the United States. Washington, DC: National Center for Education Statistics, US Department of Education.
22. MEQ, Ministère de l'éducation des Loisirs et du Sport. (2021). Dropping out of school, Quebec: Ministry of Education of Quebec.
23. Moayeri, M., (1991). Education problems. Tehran: Amir Kabir Publications.
24. Rumberger, R.W. & Larson, K.A. (1998). "Student mobility and the increased risk of high school dropout", American Journal of Education, Vol. 10, pp. 10-35. Doi: 10.1086/444201 [DOI:10.1086/444201]
25. Rumberger, R. W. & Sun, A. L. (2008). Why Students Drop Out of School: A Review of 25 Years of Research. University of California. Santa Barbara.
26. Rumberger, R. W. (1987). "High school dropouts: A review of issues and evidence", Review of Educational Research, Vol. 57, No. 2, pp. 101-121. Doi: 10.3102/00346543057002101 [DOI:10.3102/00346543057002101]
27. Moayeri, M. (1991). Education issues. Tehran: Amirkabir publications. [In Persian].
28. Varzeshi, R. (2009). The effect of class attendance and gender on the success of Payame Noor University undergraduate students in the general language courses. Master's thesis, Payame Noor University. [In Persian].
29. Varzeshi, R., Jafari Gohar, M., Hesami, G., (2009). The effect of class attendance and gender on the success of Payam Noor students in the general language course of the undergraduate level, Tehran: Payam Noor University. [In Persian].

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.