دوره 7، شماره 1 - ( زبان کاوی کاربردی (JSAL) 1402 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 55-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shobeiry L, Moharamzadeh B, Akbari M. (2024). The Relationship between Quality of Working Life and Job Satisfaction with the Educational Performance of French Language Tutors in Iran [In Persian]. JSAL. 7(1), 23-55. doi:10.61186/jsal.7.1.23
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-99-fa.html
شوبیری لیلا، محرم زاده بهنام، اکبری محدثه. رابطۀ کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی با عملکرد آموزشی مدرسان زبان فرانسه در ایران زبان کاوی کاربردی 1402; 7 (1) :55-23 10.61186/jsal.7.1.23

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-99-fa.html


1- استادیار و عضو هیئت علمی تمام وقت گروه تخصصی زبان فرانسه، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، l.shobeiri@gmail.com
2- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه،گروه تخصصی زبان فرانسه، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (920 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی با عملکرد آموزشی مدرسان زبان فرانسه در آموزشگاه‌های خصوصی در ایران انجام گرفته‌است و تلاش نموده به این سؤال که چگونه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی با عملکرد آموزشی مدرسان رابطۀ معناداری دارد، پاسخ دهد. برای گردآوری داده‌های مورد نیاز از ابزار پرسشنامه استفاده شد. برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از روش حداقل مربعات جزئی به روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. در جستار حاضر برای سنجش و اندازه گیری کیفیت زندگی کاری از مدل نظری والتون (1998) با استفاده از پرسشنامۀ استاندارد در شش بعد با روایی تائید شده و پایایی بالای 7/0، ورضایت شغلی از مدل نظری مینه سوتا (1999) در شش بعد با روایی و پایایی مورد قبول در تحقیقات داخلی و خارجی و همچنین برای سنجش عملکرد آموزشی از مدل نظری تقی زاده و سلیمانی (1393) در سه بعد با روایی و پایایی تائید‌شده استفاده گردیده است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مدرسان زبان فرانسه در چهار موسسۀ می‌باشد که تعداد 154 نفر اعلام شده است. روش نمونه‌گیری در تحقیق حاضر، سرشماری یا مطالعۀ کامل بوده است و تمام افراد جامعه مورد مطالعه قرار گرفتند و برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامۀ کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی و عملکرد آموزشی با مقیاس لیکرت پنج درجه‌ای (کاملا موافقم، موافقم، نظری ندارم، مخالفم و کاملا مخالفم) استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان دادند که بین کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی با عملکرد آموزشی رابطۀ معنادار و مثبتی وجود دارد. به طوری که کیفیت زندگی کاری به میزان 33 درصد و رضایت شغلی به میزان 45 درصد از واریانس عملکرد آموزشی را تشریح می‌کنند. همچنین از دیگر یافته‌های این مقاله این بود که ابعاد کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی توان تبیین تغییرات عملکرد آموزشی را دارند. ضریب تعیین محاسبه شده (55/0) نشان داد که دو متغیر برونزای تحقیق یعنی کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی به طور مشترک به میزان 55 درصد از تغییرات عملکرد آموزشی را تبیین می‌کنند. از سوی دیگر ضریب بتای (β) استاندارد شدۀ کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی به ترتیب برابر با (33/0 و 45/0) بوده است.
متن کامل [PDF 1083 kb]   (392 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: 1402/8/16 | پذیرش: 1402/12/25 | انتشار: 1402/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.