دوره 8، شماره 3 - ( 6-1404 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani V, Rahimi A. (2025). Investigating Various Methods of Intercultural Teaching Within the Iranian Educational System: A Qualitative Survey. JSAL. 8(3), 1-15.
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-170-fa.html
قربانی وحید، رحیمی علی.(1404). بررسی کیفی روش‌های متنوع آموزش بینافرهنگی در نظام آموزشی ایران زبان کاوی کاربردی 8 (3) :15-1

URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-170-fa.html


1- مدرس گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، اراک، ایران ، s39611171003@phd.araku.ac.ir
2- دانشگاه بین‌المللی کشاورزی، دانشکده زبان‌های خارجی، تاشکند، ازبکستان
چکیده:   (1124 مشاهده)
در عصر جهانی‌شدن ارتباطات، آموزش بینافرهنگی در کلاس‌های زبان انگلیسی به یکی از محورهای بنیادین در تربیت معلمان و زبان‌آموزان بدل شده است. با وجود اهمیت این مقوله، نظام آموزشی ایران همچنان تمرکز عمده‌ای بر مهارت‌های زبانی صرف – واژگان و دستور زبان – دارد و جنبه‌های فرهنگی و ارتباطی در بسیاری از کلاس‌ها نادیده گرفته می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی روش‌های مؤثر آموزش بین‌فرهنگی در کلاس‌های زبان انگلیسی ایران انجام گرفت تا دریچه‌ای تازه برای ارتقای آگاهی فرهنگی و مهارت‌های ارتباطی معلمان و زبان‌آموزان بگشاید. برای تحقق این هدف، ۱۵۰ معلم زن و مرد زبان انگلیسی با میانگین سنی ۲۵ تا ۵۰ سال بر اساس نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مشاهده‌ی نظام‌مندِ بیش از ۱۵۰ ساعت تدریس و نیز مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته گردآوری و با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی و تحلیل تماتیک بررسی شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که روش‌های سنتی، مانند ترجمه‌ی گرامری، زمانی کارآمد هستند که با رویکردهای ارتباطی و تعاملی نظیر ایفای نقش، بحث و گفت‌وگو، کار گروهی و پروژه‌های فرهنگی همراه شوند. افزون بر این، استفاده از فناوری چندرسانه‌ای، فیلم، موسیقی و شبیه‌سازی‌های فرهنگی به‌عنوان ابزارهای تجربه‌محور می‌تواند آگاهی میان‌فرهنگی زبان‌آموزان را گسترش دهد. نتایج همچنین مؤید آن است که معلمان ایرانی در حال حرکت به‌سوی تلفیق روش‌های سنتی و نوین هستند و نگرش مثبتی نسبت به آموزش بینافرهنگی در کلاس‌های خود دارند. این مطالعه با ارائه‌ی شواهد تجربی و کاربردی می‌تواند برای معلمان زبان، مؤلفان کتاب‌های درسی و طراحان دوره‌های تربیت‌معلم مفید باشد و راه را برای تحقیقات کمی و ترکیبی آینده در زمینهٔ سنجش و پرورش شایستگی بینافرهنگی در ایران هموار سازد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: 1403/11/22 | پذیرش: 1404/1/3 | انتشار: 1404/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.