Arefi A, Karimpour Kasin R.
(2025). The Aesthetics of Conceptual Metaphors in the Qasi‘a Sermon of Nahj al-Balagha Based on Lakoff and Johnson’s Theory. JSAL. 8(4), 1-17.
URL: http://jsal.ierf.ir/article-1-203-fa.html
1- فارغ التحصیل دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات ، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، rezakarimpor1381@gmail.com
چکیده: (36 مشاهده)
نهجالبلاغه، اثر گرانسنگ امام علی (ع)، بهعنوان قلهای از فصاحت و بلاغت در ادبیات دینی و عربی است. این اثر با بهرهگیری استادانه از استعارههای مفهومی، مفاهیم عمیق دینی و اخلاقی را با زبانی شیوا و قابلفهم بیان میکند تا مفاهیم انتزاعی را به مفاهیم حسی منتقل کند. این امر جهت درک بهتر مخاطب و تحت تأثیر قرار دادن او با تکیه بر ساختار شناختی از خلال استعارههای مفهومی صورت میگیرد. این پژوهش با تکیه بر نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون، به تحلیل استعارههای خطبه قاصعه (خطبه ۱۹۲) پرداخته و نقش آنها را در تقویت زیباییشناسی ادبی و انتقال مفاهیم دینی بررسی کرده است. استعارههای ساختاری، هستیشناختی و جهتی این خطبه، مفاهیم انتزاعی نظیر عزت الهی، کبر، تواضع و گمراهی را به تصاویر ملموس مانند «لباس عزت»، «تیر وعید» و «آتش تعصب» تبدیل کرده و درک آنها را برای مخاطب تسهیل میکنند. از منظر زیباییشناسی، این استعارهها با ایجاز، ریتم و تصاویر بصری پویا، کلام را به سطحی والا از بلاغت ارتقا داده و با تضادهای معنایی، تأثیر عاطفی و فکری عمیقی ایجاد میکنند. از منظر دینی، این استعارهها با ملموسسازی مفاهیم اخلاقی، مخاطب را به تأمل در فضایل تقوا و فروتنی و پرهیز از رذایل کبر و تعصب دعوت میکنند. از نظر شناختی، این استعارهها، بازتابدهنده الگوهای فکری و فرهنگی عصر امام علی (ع) بوده و به دلیل جهانشمولی، قابلیت تطبیق با فرهنگهای دیگر را دارند. همچنین استعارههای مفهومی خطبه قاصعه نه تنها ابزارهای بلاغی، بلکه ساختارهای شناختی هستند که در هدایت اخلاقی و تقویت ادراک نقش محوری دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تحلیل گفتمان دریافت: 1404/5/29 | پذیرش: 1404/8/9 | انتشار: 1404/9/10